MENU

Witte thee? Goed idee!

Thee is hartstikke goed voor je. De Gezondheidsraad adviseert dagelijks drie koppen thee te drinken. En dan hebben we het over thee van een theeplant, dus zwarte, groene of witte thee. Die laatste is het minst bekend, maar spant qua gezondheidsvoordelen de kroon. In witte thee zit zelfs de grootste hoeveelheid anti-oxidanten van alle natuurlijke producten. Eén kop staat gelijk aan tien glazen vers sinaasppelsap las ik in Ikigai, het boek dat onderzoek doet naar de eet- en leefgewoontes van stokoude Japanners.

Witte thee komt van dezelfde theeplant als groene thee: de Camellia Sinensis. Het verschil tussen witte en groene thee is dat de theebladeren voor witte thee eerder geoogst worden. Hierdoor is het zeldzamer dan andere theesoorten, omdat er maar een paar dagen zijn om de thee op het juiste moment te plukken. Na het plukken worden de theebladeren licht gestoomd en gedroogd. Omdat ze minimaal bewerkt worden, behouden ze veel van hun antioxidanten. En die zijn essentieel voor een goede gezondheid. Ze voorkomen ontstekingen, beschermen tegen hart- en vaatziektes, verkleinen de kans op chronische ziektes (zoals kanker en diabetes) en verbeteren het immuunsysteem. Dagelijks twee kopjes witte thee verlaagt de kans op een hartaanval met vijftig procent, zo blijkt uit onderzoeken.

Door zijn subtiele, lichtzoete smaak is witte thee heel geschikt voor de beginnende theedrinker. Dus neem je je voor om wat minder koffie en wat meer thee te gaan drinken? Dan is witte thee waar je snel aan went. De smaak is veel zachter dan die van zijn groene en zwarte broertje.Mijn favoriet is: Organic White tea with Lemon van Clipper. Vergelijkbaar met groene thee + citroen, maar dan wat zachter/minder bitter.

Weinig cafeïne

 

Tenslotte heeft witte thee ook als voordeel dat er weinig cafeïne in zit, zodat je het ook prima voor het slapengaan kan drinken. Om precies te zijn bevat witte thee de allerlaagste cafïneconcentratie van alle thee- en koffiesoorten. Een kopje koffie is rijk aan ongeveer 80-120 milligram, terwijl een kopje witte thee slechts 5-10mg cafeïne bevat.

 

Het perfecte kopje witte thee zet je met water dat niet kokend heet is. Laat het even afkoelen voordat je de thee erin laat zakken. Op deze manier gaan er geen antioxidanten verloren en vermijd je een bittere smaak. Laat de thee 3 tot 5 minuten trekken en heb een heerlijk theemomentje!